Planlegging, organisering, vedlikehold og evaluering
Hvordan planlegges, organiseres, vedlikeholdes og evalueres en bedrifts aktiviteter?
Forstå markedet
Definerer hvordan vi forstår behovene til våre kunder, myndigheter og aksjeeiere. For vi kan ikke levere alt til alle da vi har begrensede ressurser, og disse prioriteres slik at vi vet at dette er beste miksen. Eksempelvis kan 100 % dekking av kundens behov bety «konkurs» for selskapet å levere!
Strategi og styring
Bestemmer våre forretningsmål, forretningsplanlegging, kvalitetsmål og kvalitetspolitikk – blant annet hvilke ressurser vi trenger, budsjett og volum.
Planlegge drift
Består av markedsføring, salg til våre kunder og planlegging og innkjøp.
Styre risiko
Vi ønsker å unngå tap, det vil si alle former for tap, – skader på mennesker, miljø, materiell og økonomiske tap. Da må vi identifisere hva som kan gå galt, ha en klar forståelse av hva som skal gjøres, ønsket sluttresultat og hvordan rammebetingelsene er. Dette fordi risiko alltid er situasjonsspesifikk.
Levere etter ordre
For kunder, – leverer produkter og tjenester til våre kunder.
Overvåke resultater og identifiserer forbedringer
Overvåker hva vi har gjort ved å finne ut hvor fornøyd våre kunder er, gjennom at vi reviderer oss selv og utarbeider våre forretningsresultater.
Styre forbedring og endring
Etter å ha gått gjennom disse resultatene, bestemmer vi oss for hvilke forbedringer vi må iverksette for å nå de mål vi har satt oss eller vi endrer målene
Selvfølgelig opererer vi i et marked i stadig endring som gjør at vi må sjekke markedet og denne sjekken medvirker også til endringer på målene våre.